SOTE

Päijät-Soten toiminta-alueen henkilökuljetukset (VPL/SHL/EHL -kuljetukset)

Päijät-Soten henkilökuljetusten välityksistä vastaa Lahden Aluetaksi Oy, joka välittää kuljetukset liikennöitsijöille, joilla on voimassa oleva kuljetussopimus Päijät-Soten kanssa.

Kuljetuspalvelu perustuu asiakkaalle myönnettyyn matkaoikeuteen, josta asiakkaalla on viranhaltijan myöntämä kirjallinen päätös. Kuljetuspalveluoikeus on aina henkilökohtainen ja henkilöllisyyden voi pyydettäessä todentaa kuljettajalle esimerkiksi KELA-kortilla.

Välityskeskuksen asiakastietorekisteriin on ilmoitettu asiakkaan matkustusoikeuden mukaiset kuukausikohtaiset matkat päätöksen voimassaoloajalla. Käyttämättä jääneet matkat eivät lisää seuraavan kuukauden käyttöoikeuden määrää.

HUOMIOITAVAA!

Kuljetusten Omavastuuosuuden maksutapa muuttuu 1.11.2021 alkaen.
Kuljetuspalveluasiakas on tähän asti maksanut omavastuun suoraan kuljettajalle autossa. Muutoksen myötä Päijät-Sote laskuttaa asiakkaalta matkojen omavastuuosuudet kuukausittain jälkikäteen käytettyjen matkojen mukaan. Muutos johtuu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain muutoksesta. Kuljetusten omavastuuosuus noudattelee joukkoliikenteen voimassa olevaa hinnoittelua.

Kuljetuspalvelumatkoja ei ole tarkoitettu lääkärissä käynteihin tai kuntoutukseen liittyviin matkoihin. Kyseisten matkojen korvausta voi hakea KELAsta.

Tilaaminen

Matka tilataan mahdollisimman aikaisin, vähintään tuntia ennen matkan alkua. Suosittelemme tilaamaan säännöllisesti toistuvat matkat hyvissä ajoin etukäteen.
Välityskeskus lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen matkasta asiakkaan toivomalla tavalla (puhelu, tekstiviesti, sähköposti tai tilaussovellus).

Kun tilaat matkan, ilmoita

  • Nimesi
  • Matkatyyppi (virkistys-, opiskelu-, tai työmatka)
  • Lähtöosoite
  • Osoite, jonne olet matkalla
  • Toivottu lähtöaika tai ehdoton saapumisaika perille (mikäli sinun on ehdittävä esimerkiksi junaan tai ajanvaraukselle)
  • Välipysähdyksen tarve matkan varrella (esimerkiksi pankkiautomaatilla käynti)
  • Käyttämäsi apuvälineet matkan aikana ja mahdolliset avustustarpeet
  • Tuleeko matkalle mukaan saattaja / avustaja / koira / muita matkustajia
  • Mahdollinen oma yhdistelytoive toisen asiakkaan kanssa
  • Paluukyydin ajankohta

Kysymykset tilaamiseen ja matkaan liittyen voi esittää välityskeskuksen henkilökunnalle.
Saat tilausvahvistuksen, jossa noutoaika vahvistetaan. Noutoaika saattaa poiketa 15 minuuttia toivotusta ajasta. Vastaavasti kuljettaja odottaa korkeintaan 15 minuuttia yli vahvistetun noutoajan lähtöosoitteessa.

Tilauksen peruuttaminen tai muuttaminen

Voit perua tai muuttaa tilaustasi ilmoittamalla siitä välityskeskukseen viimeistään 45 minuuttia ennen noutoaikaa. Myöhässä perutusta tilauksesta sinulta vähennetään yksi kuljetuspalvelumatka.

Saattaja ja lisämatkustajat

Matkalla saa olla yksi saattaja maksutta mukana. Saattajan on tultava kyytiin kuljetuspalvelumatkan alkaessa. Saattajana ei voi olla toinen vammaispalvelun kuljetuspalveluasiakas. Lisämatkustajat nousevat kyytiin sekä jäävät kyydistä asiakkaan kanssa samoissa kohteissa.

Lisätietoja

https://www.phhyky.fi/fi/perhe-ja-sosiaalipalvelut/aikuiset/vammaisten-palvelut/

päijät-sote

Voit antaa palautetta tällä lomakkeella