SOTE
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakastyytyväisyyskysely kuljetuspalveluiden käyttäjille 2024
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalvelut kartoittaa kyselyllä kuljetuspalveluasiakkaidensa tyytyväisyyttä kuljetuspalveluihin. Kyselyssä arvioidaan kuljetuspalvelumatkoja, välityskeskuksen palvelua ja kuljetuspalvelua kokonaisuudessaan. Osallistu kyselyyn täyttämällä lomake, joka aukeaa painamalla alla olevaa linkkiä.
https://forms.office.com/e/yWhZFGX5DV
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toiminta-alueen henkilökuljetukset (VPL/SHL/EHL -kuljetukset)
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilökuljetusten välityksistä vastaa Lahden Aluetaksi Oy, joka välittää kuljetukset liikennöitsijöille, joilla on voimassa oleva kuljetussopimus Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kanssa. Sysmän alueen osalta kuljetuspalvelut järjestetään muulla tavoin.
Kuljetuspalvelu perustuu asiakkaalle myönnettyyn matkaoikeuteen, josta asiakkaalla on viranhaltijan myöntämä kirjallinen päätös. Kuljetuspalveluoikeus on aina henkilökohtainen ja henkilöllisyyden voi pyydettäessä todentaa kuljettajalle esimerkiksi KELA-kortilla.
Välityskeskuksen asiakastietorekisteriin on ilmoitettu asiakkaan matkustusoikeuden mukaiset kuukausikohtaiset matkat päätöksen voimassaoloajalla. Käyttämättä jääneet matkat eivät lisää seuraavan kuukauden käyttöoikeuden määrää.
Kuljetuksen omavastuuosuutta ei makseta suoraan taksissa. Päijät-Hämeen hyvinvointialue laskuttaa asiakkaalta matkojen omavastuuosuudet kuukausittain jälkikäteen käytettyjen matkojen mukaan. Laskutusvelvollisuus perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista. Kuljetusten omavastuuosuus noudattelee joukkoliikenteen voimassa olevaa hinnoittelua.
Kuljetuspalvelumatkoja ei ole tarkoitettu lääkärissä käynteihin tai kuntoutukseen liittyviin matkoihin. Kyseisten matkojen korvausta voi hakea KELAsta.
Tilaaminen
- Kuljetukset tilataan välityspalvelukeskuksesta
- puhelimitse 03 2100 500
- sähköpostilla hykykyyti(at)lahdenaluetaksi.fi
- tekstiviestillä 044 7700 790
- tilaussovelluksen kautta
Matka tilataan mahdollisimman aikaisin, vähintään tuntia ennen matkan alkua. Suosittelemme tilaamaan säännöllisesti toistuvat matkat hyvissä ajoin etukäteen.
Välityskeskus lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen matkasta asiakkaan toivomalla tavalla (puhelu, tekstiviesti, sähköposti tai tilaussovellus).
Kun tilaat matkan, ilmoita
- Nimesi
- Matkatyyppi (virkistys-, opiskelu-, tai työmatka)
- Lähtöosoite
- Osoite, jonne olet matkalla
- Toivottu lähtöaika tai ehdoton saapumisaika perille (mikäli sinun on ehdittävä esimerkiksi junaan tai ajanvaraukselle)
- Välipysähdyksen tarve matkan varrella (esimerkiksi pankkiautomaatilla käynti)
- Käyttämäsi apuvälineet matkan aikana ja mahdolliset avustustarpeet
- Tuleeko matkalle mukaan saattaja / avustaja / koira / muita matkustajia
- Mahdollinen oma yhdistelytoive toisen asiakkaan kanssa
- Paluukyydin ajankohta
Kysymykset tilaamiseen ja matkaan liittyen voi esittää välityskeskuksen henkilökunnalle.
Saat tilausvahvistuksen, jossa noutoaika vahvistetaan. Noutoaika saattaa poiketa 15 minuuttia toivotusta ajasta. Vastaavasti kuljettaja odottaa korkeintaan 15 minuuttia yli vahvistetun noutoajan lähtöosoitteessa.
Tilauksen peruuttaminen tai muuttaminen
Voit perua tai muuttaa tilaustasi ilmoittamalla siitä välityskeskukseen viimeistään 45 minuuttia ennen noutoaikaa. Myöhässä perutusta tilauksesta sinulta vähennetään yksi kuljetuspalvelumatka.
Saattaja ja lisämatkustajat
Matkalla saa olla yksi saattaja maksutta mukana. Saattajan on tultava kyytiin kuljetuspalvelumatkan alkaessa. Saattajana ei voi olla toinen vammaispalvelun kuljetuspalveluasiakas. Lisämatkustajat nousevat kyytiin sekä jäävät kyydistä asiakkaan kanssa samoissa kohteissa. Matkaasi voidaan yhdistellä muita matkustajia myös välityskeskuksen toimesta.
Lisätietoja
https://paijat-sote.fi/wp-content/uploads/2023/12/vpl-kuljetuspalveluohje-010124.pdf